Hogyan hasonlítsunk össze fejlesztési árajánlatokat?
11/1/20244 min read
Bár én a szolgáltatások komplex összehasonlításával hiszek, az ár döntő szerepét egy fejlesztési projektben elvitatni nem lehet. De biztosan meg tudod mondani melyik ajánlat a legolcsóbb? Nem csak holnap, hanem 1-2 éves távlatban?
Nézzük most meg az árazási gyakorlatokat és 10 olyan szempontot, amely segít eligazodni a számtengerben.
1. Alap rendszerhez kötődő licensz és szolgáltatási díjak:
Ha dobozos vagy félig dobozos rendszert választasz, akkor ez az első és legfontosabb költség amivel találkozni fogsz. Lehet ez a díj havi vagy éves, nyilvános árlistából elérhető vagy személyre szabott. Sok esetben az üzemeltetési és szerver költséget is magában foglalja.
Amire érdemes figyelni, hogy egyszeri nagyobb díj mellett van-e követési díj, fenntartási díj, amellyel fenntartod a licenszt, vagy esetleg további verziókhoz is hozzáférsz.
Webshop példák:
Nem kereskedelmi fókuszú weboldalak esetében:
2. Fejlesztési, paraméterezési költségek:
Talán a legegyértelműbb mind közül. Azt árulja el mennyibe kerül lefejleszteni azt, amit a briefben kértél.
Ebbe a költség tételbe beleértek most minden olyan elemet, ami a fejlesztés megkezdéséhez szükséges, így a fejlesztői tervezést, UX, illetve design munkákat, és természetesen magát a fejlesztést és tesztelést is.
3. Modul és sablon díjak:
Legyen akár dobozos akár nyílt forráskódú a rendszer, a nagyobb e-kereskedelmi vagy CMS motorokhoz jellemzően csatlakozik egy marketplace vagy app store, ahol már kész megoldásokat szerezhetünk be, amit vagy magunk vagy a fejlesztőink segítségével integrálhatunk a készülő webshopba, weboldalba.
Például:
Külső sablon marketplace: Themeforest
Egy ilyen marketplace segítségével rengeteg munkaóra megspórolható, hiszen nem nulláról kell kezdeni a fejlesztést, ám a költségeket sem szabad elfelejteni. Az árazás változó, lehet egyszeri vagy ismétlődő díjakkal is találkozni.
4. Integrációs/ orkesztrációs megoldások díjai:
Bár jelenleg még mindig a közvetlen integráció utalja a terepet (értsd a weboldal, webshop közvetlenül kommunikál a vállalatirányítási rendszerrel, CRM-mel) a többszálas, több csatornás, komplex integrációk esetében kifejezetten javasolt egy köztes réteg, orkesztrációs megoldás igénybevétele.
Ez persze lehet a fejlesztőcég saját megoldása, de a legprofibb, hibakeresésre felkészült rendszereknek - jellemzően nagyvállalati kategóriában mozgó rendszerek ezek - már van saját szolgáltatási díjuk.
5. Egyéb third party rendszerek költségei:
Ma már egy komplexebb weboldal vagy webshop sok apró építőkockából is állhat, amelyek sokszor SaaS (bérelhető) megoldásként működnek, és célzottan 1-1 területet fednek le. Tipikus példák:
Cookie megoldás, például Cookiebot
Hírlevél kezelő rendszer, például Mailchimp
Kereső, például Algolia
Hűségprogram, például Antavo
6. Szerver díjak:
Ez a vas ára, amin lefut a rendszer.
Dobozos megoldások esetén ezt a havi díj már tartalmazza. Az ára rengeteg mindentől függ, úgy mint a rendszer komplexitása, várható látogatószám, adatok mennyisége. Mindenképp számoljunk vele és érdemes a fejlesztő cég szolgáltatását vagy ajánlását elfogadni, az sok fejfájástól kímél meg mindenkit.
7. Rendszergazdai, üzemeltetési díjak:
Az ember a vas mögött aki figyel, optimalizál, működtet, amely sok esetben a szerver költséggel együtt jelenik meg, néha a support szolgáltatás részeként.Kisebb költséget jelent, ha nem vágyunk nagyon kiemelt rendelkezésre állásra, de nem elhanyagolható és nem megspórolható. Ezt is érdemes a fejlesztő cégtől vagy az általa javasolt cégtől igénybe venni.Bonyolultabb rendszerek esetben egy egyszeri, rendszer setup díj is meg szokott jelenni az ajánlatban.
8. Support szolgáltatás árai:
Ahány ház, azaz fejlesztő cég, annyi szokás. Ez az a tétel, amit a szolgáltatás színvonala nélkül szinte lehetetlen értékelni, de próbálok néhány ötlettel szolgálni a könnyebb összehasonlítás érdekében.
Kérdezzük meg az ajánlattevőt, hogy szerinte mi a minimum és az átlag support költség
Olyan árakat hasonlítsunk össze, ahol nagyjából megegyezik a rendelkezésre állás illetve az SLA (azaz például hány órán belül reagálnak súlyos probléma esetén)
Rakjunk össze mi az ajánlatok alapján egy 8-10 órás csomagot az óradíjak alapján
9. Továbbfejlesztési díjak:
Ne áltassuk magunkat azzal, hogy a rendszer, amire most ajánlatot kérünk az pontosan ugyanaz lesz 2-3 év múlva is. Változó informatikai, szabályozói és piaci környezetben biztosan lesznek új igényeink.
Így arra mindenképp fektessünk hangsúlyt, hogy kapjunk egy óradíjat a fejlesztés utáni időszakra. Ha pedig már vannak konkrét továbbfejlesztési igényeink az MVP utáni időszakra, akkor ne féljünk nagyságrendi ajánlatot kérni azokra a tételekre sem
10. Fejlesztőváltás költsége:
Akár egy házasságnál, egy fejlesztés esetében is fontos, hogy tisztában legyünk a válás költségeivel.
Ha nem ízlik a szolgáltatás, nem jó a support, akkor egy teljesen dobozos rendszer esetében mindent előről kell majd kezdened. Köztes esetekben “bánatpénzzel” ki tudsz ugrani, máshol szerződés szerint semmibe sem kerül neked ha új fejlesztőt keresel, de a weboldal, shopot megtartanád.
Egy ilyen váltás sosem lesz fájdalommentes, sem igazán olcsó, de jó ha előre beárazzuk a legrosszabb eshetőséget is.
Kell egy jó brief?
Adatkezelési tájékoztató
© 2024. Kellegybrief.hu