Bár én a szolgáltatások komplex összehasonlításával hiszek, az ár döntő szerepét egy fejlesztési projektben elvitatni nem lehet. De biztosan meg tudod mondani melyik ajánlat a legolcsóbb? Nem csak holnap, hanem 1-2 éves távlatban?
Nézzük most meg az árazási gyakorlatokat és 10 olyan szempontot, amely segít eligazodni a számtengerben.
Ha dobozos vagy félig dobozos rendszert választasz, akkor ez az első és legfontosabb költség amivel találkozni fogsz. Lehet ez a díj havi vagy éves, nyilvános árlistából elérhető vagy személyre szabott. Sok esetben az üzemeltetési és szerver költséget is magában foglalja.
Amire érdemes figyelni, hogy egyszeri nagyobb díj mellett van-e követési díj, fenntartási díj, amellyel fenntartod a licenszt, vagy esetleg további verziókhoz is hozzáférsz.
Webshop példák:
Nem kereskedelmi fókuszú weboldalak esetében:
Talán a legegyértelműbb mind közül. Azt árulja el mennyibe kerül lefejleszteni azt, amit a briefben kértél.
Ebbe a költség tételbe beleértek most minden olyan elemet, ami a fejlesztés megkezdéséhez szükséges, így a fejlesztői tervezést, UX, illetve design munkákat, és természetesen magát a fejlesztést és tesztelést is.
Legyen akár dobozos akár nyílt forráskódú a rendszer, a nagyobb e-kereskedelmi vagy CMS motorokhoz jellemzően csatlakozik egy marketplace vagy app store, ahol már kész megoldásokat szerezhetünk be, amit vagy magunk vagy a fejlesztőink segítségével integrálhatunk a készülő webshopba, weboldalba.
Például:
Külső sablon marketplace: Themeforest
Egy ilyen marketplace segítségével rengeteg munkaóra megspórolható, hiszen nem nulláról kell kezdeni a fejlesztést, ám a költségeket sem szabad elfelejteni. Az árazás változó, lehet egyszeri vagy ismétlődő díjakkal is találkozni
Bár jelenleg még mindig a közvetlen integráció utalja a terepet (értsd a weboldal, webshop közvetlenül kommunikál a vállalatirányítási rendszerrel, CRM-mel) a többszálas, több csatornás, komplex integrációk esetében kifejezetten javasolt egy köztes réteg, orkesztrációs megoldás igénybevétele.
Ez persze lehet a fejlesztőcég saját megoldása, de a legprofibb, hibakeresésre felkészült rendszereknek - jellemzően nagyvállalati kategóriában mozgó rendszerek ezek - már van saját szolgáltatási díjuk.
Ma már egy komplexebb weboldal vagy webshop sok apró építőkockából is állhat, amelyek sokszor SaaS (bérelhető) megoldásként működnek, és célzottan 1-1 területet fednek le. Tipikus példák:
Ez a vas ára, amin lefut a rendszer.
Dobozos megoldások esetén ezt a havi díj már tartalmazza. Az ára rengeteg mindentől függ, úgy mint a rendszer komplexitása, várható látogatószám, adatok mennyisége. Mindenképp számoljunk vele és érdemes a fejlesztő cég szolgáltatását vagy ajánlását elfogadni, az sok fejfájástól kímél meg mindenkit.
Az ember a vas mögött aki figyel, optimalizál, működtet, amely sok esetben a szerver költséggel együtt jelenik meg, néha a support szolgáltatás részeként.Kisebb költséget jelent, ha nem vágyunk nagyon kiemelt rendelkezésre állásra, de nem elhanyagolható és nem megspórolható. Ezt is érdemes a fejlesztő cégtől vagy az általa javasolt cégtől igénybe venni.Bonyolultabb rendszerek esetben egy egyszeri, rendszer setup díj is meg szokott jelenni az ajánlatban.
Ahány ház, azaz fejlesztő cég, annyi szokás. Ez az a tétel, amit a szolgáltatás színvonala nélkül szinte lehetetlen értékelni, de próbálok néhány ötlettel szolgálni a könnyebb összehasonlítás érdekében.
Ne áltassuk magunkat azzal, hogy a rendszer, amire most ajánlatot kérünk az pontosan ugyanaz lesz 2-3 év múlva is. Változó informatikai, szabályozói és piaci környezetben biztosan lesznek új igényeink.
Így arra mindenképp fektessünk hangsúlyt, hogy kapjunk egy óradíjat a fejlesztés utáni időszakra. Ha pedig már vannak konkrét továbbfejlesztési igényeink az MVP utáni időszakra, akkor ne féljünk nagyságrendi ajánlatot kérni azokra a tételekre sem
Akár egy házasságnál, egy fejlesztés esetében is fontos, hogy tisztában legyünk a válás költségeivel.
Ha nem ízlik a szolgáltatás, nem jó a support, akkor egy teljesen dobozos rendszer esetében mindent előről kell majd kezdened. Köztes esetekben “bánatpénzzel” ki tudsz ugrani, máshol szerződés szerint semmibe sem kerül neked ha új fejlesztőt keresel, de a weboldal, shopot megtartanád.
Egy ilyen váltás sosem lesz fájdalommentes, sem igazán olcsó, de jó ha előre beárazzuk a legrosszabb eshetőséget is.