Vissza az összes cikkhez

Hogy néz ki az üzletikövetelmény-specifikáció a gyakorlatban?

Mire számíthatsz, ha megrendeled a fejlesztői brief elkészítését? Nézzük a konkrétumokat!
Ha bizonytalan vagy abban, mi is az a specifikáció, és milyen formái léteznek, ebben a cikkben találsz segítséget!

Első lépés: üzleti környezet megismerése

A miértek megértése a projekt mögött. Mik a célok az új, megújuló oldallal, webshoppal? Milyen KPI-ok, üzleti elvárások vannak? Milyen a piaci környezet, a versenytársakhoz képest hogy állunk? Miért éppen most vágunk bele? Ezek mind-mind olyan kínzó kérdések, amire a belső érintetteknek is szüksége van ahhoz, hogy jó projekt jöjjön létre.

Második lépés: stakeholder interjúk

Belső érintettek, stakeholderek igényeinek összegyűjtése négyszemközti interjúk, beszélgetések, valamint szükség szerint közös workshop segítségével.
Szuper cikk a szervezeti vagy stakeholder interjúkról az Innovation design blogon

Harmadik lépés: dokumentáció és design

3.1 Üzleti követelmények leírása

Ez maga a fejlesztői brief lelke.
Az üzletikövetelmény-specifikáció célja egy rendszerbe szervezett, átlátható igénylista elkészítése, amely tartalmazza az webshopppal vagy weboldallal kapcsolatos elvárásokat olyan technikai mélységben, amely lehetőséget ad átgondolt technológia választásra, valamint  fejlesztő cégeknek a pontos árazásra.
Weboldalak kapcsán jellemzően az egyes oldaltípusokat, tartalmi komponenseket listázzuk és azok elvárt működését, webshop kapcsán ez kiegészül termékek, árak, készletek, vásárlók, rendelések stb kezelésével.
Az integrációkkal  - pl ERP / CRM megoldások -  kapcsolatos követelmények leírása külön is helyet és figyelmet kap minden esetben, azaz a brief vagy specifikáció része.

3.2 Információs architektúra megrajzolása

Akár webshopról, akár tartalmi portálról legyen szó, fontos megtervezni, hogy milyen oldalakból és oldaltípusokból áll, és ezek hogyan kapcsolódjanak egymáshoz. Az információs architektúra nem csak a fejlesztőknek hasznos, hanem az üzleti döntéshozóknak segít, hogy tisztán lássák a felhasználók aktuális és ideális útját a weboldalon.
Több infót az információs architektúráról például ebben a Medium cikkben olvashatsz.

3.3 High level drótvázak készítése

Ahol a specifikáció szövegezése rendkívül komplex, ott érdemes lehet úgynevezett high level drótvázakat készíteni, amelyek megkönnyítik a fejlesztői becslést és nekünk is segítenek átgondolni egy-egy komplexebb funkciót.
Ezek jellemzően Figmában készülnek, eredménytermékként egy-egy tervrajz áll elő, amelyek a funkcionalitást felülnézetből mutatják be, felesleges részletek nélkül.

Végül: ajánlati követelmények összeírása

A jó házasság alapfeltétele, hogy meglegyen az a kémia, amit üzleti nyelven bizalomnak nevezünk. Akár a weboldal nagyon meggyőző, akár személyes ismeretség régóta fennáll, akár ajánlás alapján megyünk, mindig olyan cégeket keressünk, akiknek meg tudjuk adni a bizalmat, hogy az elkészített brief és a közös munka eredményeképp jó terméket fognak előállítani.

Minden olyan, nem az ajánlat funkcionális részét képező elem összeírása az utolsó, de nem elhanyagolható lépés.
Ilyen például az időzítés, a budget vagy akár technológiai elvárások, megkötések összeszedése.

Ezek belül segítik a fejlesztő cég keresést, az ajánlatdás során pedig sorvezetőként szolgálnak.
Ezzel az ajánlatkéréshez a csomag teljessé válik, a fejlesztői brief, azaz az üzletikövetelmény-specifikáció elkészült.

Az, hogy ez 10 vagy éppen 100 oldal lesz, az mindig oldal komplexitásán múlik.

Belevágunk együtt?

Vissza az összes cikkhez