Mire számíthatsz, ha megrendeled a fejlesztői brief elkészítését? Nézzük a konkrétumokat!
Ha bizonytalan vagy abban, mi is az a specifikáció, és milyen formái léteznek, ebben a cikkben találsz segítséget!
A miértek megértése a projekt mögött. Mik a célok az új, megújuló oldallal, webshoppal? Milyen KPI-ok, üzleti elvárások vannak? Milyen a piaci környezet, a versenytársakhoz képest hogy állunk? Miért éppen most vágunk bele? Ezek mind-mind olyan kínzó kérdések, amire a belső érintetteknek is szüksége van ahhoz, hogy jó projekt jöjjön létre.
Belső érintettek, stakeholderek igényeinek összegyűjtése négyszemközti interjúk, beszélgetések, valamint szükség szerint közös workshop segítségével.
Szuper cikk a szervezeti vagy stakeholder interjúkról az Innovation design blogon
Ez maga a fejlesztői brief lelke.
Az üzletikövetelmény-specifikáció célja egy rendszerbe szervezett, átlátható igénylista elkészítése, amely tartalmazza az webshopppal vagy weboldallal kapcsolatos elvárásokat olyan technikai mélységben, amely lehetőséget ad átgondolt technológia választásra, valamint fejlesztő cégeknek a pontos árazásra.
Weboldalak kapcsán jellemzően az egyes oldaltípusokat, tartalmi komponenseket listázzuk és azok elvárt működését, webshop kapcsán ez kiegészül termékek, árak, készletek, vásárlók, rendelések stb kezelésével.
Az integrációkkal - pl ERP / CRM megoldások - kapcsolatos követelmények leírása külön is helyet és figyelmet kap minden esetben, azaz a brief vagy specifikáció része.
Akár webshopról, akár tartalmi portálról legyen szó, fontos megtervezni, hogy milyen oldalakból és oldaltípusokból áll, és ezek hogyan kapcsolódjanak egymáshoz. Az információs architektúra nem csak a fejlesztőknek hasznos, hanem az üzleti döntéshozóknak segít, hogy tisztán lássák a felhasználók aktuális és ideális útját a weboldalon.
Több infót az információs architektúráról például ebben a Medium cikkben olvashatsz.
Ahol a specifikáció szövegezése rendkívül komplex, ott érdemes lehet úgynevezett high level drótvázakat készíteni, amelyek megkönnyítik a fejlesztői becslést és nekünk is segítenek átgondolni egy-egy komplexebb funkciót.
Ezek jellemzően Figmában készülnek, eredménytermékként egy-egy tervrajz áll elő, amelyek a funkcionalitást felülnézetből mutatják be, felesleges részletek nélkül.
A jó házasság alapfeltétele, hogy meglegyen az a kémia, amit üzleti nyelven bizalomnak nevezünk. Akár a weboldal nagyon meggyőző, akár személyes ismeretség régóta fennáll, akár ajánlás alapján megyünk, mindig olyan cégeket keressünk, akiknek meg tudjuk adni a bizalmat, hogy az elkészített brief és a közös munka eredményeképp jó terméket fognak előállítani.
Minden olyan, nem az ajánlat funkcionális részét képező elem összeírása az utolsó, de nem elhanyagolható lépés.
Ilyen például az időzítés, a budget vagy akár technológiai elvárások, megkötések összeszedése.
Ezek belül segítik a fejlesztő cég keresést, az ajánlatdás során pedig sorvezetőként szolgálnak.
Ezzel az ajánlatkéréshez a csomag teljessé válik, a fejlesztői brief, azaz az üzletikövetelmény-specifikáció elkészült.
Az, hogy ez 10 vagy éppen 100 oldal lesz, az mindig oldal komplexitásán múlik.