Vissza az összes cikkhez

Fejlesztőcég-választás: mi fontos az áron túl?

Fejlesztőcég választásnál sokszor csak ár és szimpátia alapján döntünk, pedig több olyan szempont van, amit érdemes megértenünk és figyelembe vennünk.
Nézzünk azokat, amelyeket semmiképp sem érdemes félresöpörni:

Technológia és fejleszthetőség

Ha a felhívásban nem kötöttük ki pontosan milyen technológiát szeretnénk, akkor több, különböző megoldással fogunk találkozni az ajánlatokban.
A választott technológia kapcsán amit érdemes megfontolnunk:

Mennyire modern megoldásra építkezik a rendszer?

2-3 év múlva mennyire lesz elavult a versenytársak javaslataival szemben? Komoly problémát okozhatunk magunknak a későbbiekben, ha kifutó technológiát választunk és túl korán nyugdíjba kell küldenünk az elkészült megoldást.

Mennyire fejleszthető a megoldás az élesítéshez szükséges alapvető követelményeken (MVP) túl? Mennyire illik ez a mi céges működésükhöz?

Bármennyire is körbejártuk az igényeket brief írás közben, olyan nincs, hogy új igények ne jelenjenek meg a fejlesztés közben vagy után. Olyan technológiát válasszunk, ami megfelel a cégünk és iparágunk igényeinek. Ha nagyon szeretünk kreatívan szárnyalni, egyedi megoldásokat alkalmazni, akkor egy dobozos, keretesebb megoldás sokkal kényelmetlenebb lehet mint egy egyedi fejlesztés.

Szállítófüggetlenség

A technológia amit választunk gyakran meghatározza azt is, hogy mennyire egyszerű másik fejlesztő után nézni, ha a kezdeti jó kapcsolat rosszra fordulna. Ha tudatos döntést hozunk, hogy számunkra mi az ideális működés, akkor nem érhetnek később kellemetlen meglepetések.

Ebben a cikkben jobban kifejtettem a szállítófüggetlenség kérdésének árakra gyakorolt hatásait.

Határidő és kötbér

Határidő

Az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy az adott fejlesztésnek mikorra kell elkészülnie ahhoz, hogy az üzleti célunkat szolgálja. (Pl: az esemény, amit hirdetünk, vagy a karácsonyi szezon, amire készülünk).

Ha a tervezett élesítés határideje akár picit is rugalmas akkor nem éri meg 1-2 hónap miatt a második vagy harmadik legjobb céget választani a kivitelezésre.

Fontos, hogy reálisak legyünk a határidő meghatározásánál, és időben kezdjük el az ajánlatkérés, és a brief írás folyamatát, beleszámítva a fejlesztés mellett, alatt és után a saját feladatainkat is.  Komplex fejlesztések esetében a véghatáridők valóban rajtunk, az ügyfélen múlnak, így például az adatbázis készültségén vagy éppen a tesztelés sebességén.

Kötbér

Ahhoz, hogy az érdekeink védve legyenek, a toplistás ajánlattevőktől nyugodtan kérdezzük meg a kötbér feltételeket, kérjünk be egy minta szerződést, és legyünk tisztában azokkal a következményekkel is, amit a mi esetleges késedelmünk eredményezne a projekt költségvetésére.

SLA és jótállás

Fontos már a nulladik ponton értenünk mi vár ránk, ha a fejlesztéssel valami baj van - akár mi okoztuk, akár a fejlesztés során ment valami félre. Ebben adhat segítséget a jótállás és az SLA (azaz Service Level Agreement) megismerése.

Jótállás avagy "garancia"

A jótállás - amit sok helyen, népnyelven garanciának hívnak - megmutatja, hogy amennyiben az átadott rendszer hibás, és a hiba nem a rossz használat, vagy külső okok miatt jelentkezett, meddig javítja ki a fejlesztő cég a hibát térítésmentesen.
Folyamatosan fejlesztett rendszerek esetében ez a jótállásos szakasz elég nehezen értelmezhető 3-4 hónapon túl a sok egymásra épülő funkció miatt, de sok cég 6 vagy 12 hónapos jótállásokat kínál.

Szolgáltatási szint

Szorosan kapcsolódik ehhez az SLA, ami inkább már a support megállapodások része, és a gyakorlatban azt mutatja meg, hogy egy felmerülő probléma, incidens esetén milyen hamar reagál a cég és próbál megoldást szállítani.

A feladatok és megkeresések jellemzően 3 kategóriába kerülnek (sürgős, közepes ill. alacsony prioritás) amelyek ennek megfelelően pár órán vagy pár napon belül kerülnek felvételre (általában munkaidőben). Érdemes a valóságtól nem elrugaszkodott igényeket támasztani a fejlesztőcégek felé, például egy pár órás support megállapodásba biztosan nem fér bele az, hogy munkaidőn túl fix válaszidőkre szerződjenek, de közös érdek a problémamentes működés, így a szerződésnél sokszor gyorsabb megoldásokat várhatunk.

Vissza az összes cikkhez